Als je een klacht hebt

Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de begeleiding. Op deze pagina leggen we uit wat je in dat geval kunt doen.

Spreek je begeleider gerust op de begeleiding aan. Een goed gesprek lost het probleem vaak snel en prettig op. We nemen je altijd serieus en we komen er graag samen uit. Wil je jouw onvrede niet met je begeleider bespreken? Of komen jullie er samen niet uit? Vraag dan een gesprek aan met zijn of haar manager.

Onafhankelijk advies

Als je het moeilijk vindt het gesprek aan te gaan, kun je een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Jeugdstem, vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Jeugdstem is te bereiken via 088 555 10 00 en www.jeugdstem.nl. De ondersteuning van Jeugdstem is gratis. Lees meer over wat Jeugdstem voor je kan betekenen.

Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland

Als de gesprekken naar jouw mening onvoldoende helpen, of als het probleem te groot is, dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland.

De leden van deze externe klachtencommissie werken niet bij Enver en zijn onafhankelijk. Zij hebben een geheimhoudingsplicht, alleen de direct betrokkenen worden over de klacht geïnformeerd. In het klachtenreglement staat precies beschreven hoe de Klachtencommissie werkt, wie een klacht kan indienen en waarover een klacht kan worden ingediend.

De Klachtencommissie neemt klachten in behandeling die:

  • gaan over een gedraging van hoogstens een jaar geleden.
  • worden ingediend door de jongere zelf, een ouder, degene die samen met de ouder gezag uitoefent, een voogd, een pleegouder of een nabestaande.


Een klacht indienen
Voor het indienen van de klacht kun je gebruikmaken van het klachtenformulier. Dit formulier kun je ingevuld mailen aan secretariaat@klachtencommissiejeugdhulpzh.nl. In plaats van het klachtenformulier kun je ook gewoon een klachtmail aan de commissie sturen, maar doe het niet allebei. Als je kiest voor een mail, vermeld daarin dan wel altijd de gegevens die in het klachtenformulier worden gevraagd.

Als e-mailen niet kan, kun je je klacht per post versturen t.a.v. Klachtencommissie Jeugdhulp Zuid-Holland, postbus 258, 3000 AG Rotterdam.

De behandeling van de klacht
Binnen vijf dagen laat de Klachtencommissie aan je weten of ze de klacht in behandeling neemt. Je mag de klacht dan nog in een gesprek toelichten. Ook degene over wie je klaagt, mag een reactie geven. Binnen zes weken laat de Klachtencommissie weten of de klacht gegrond is en wat gedaan kan worden om het probleem op te lossen. Deze brief stuurt de Klachtencommissie ook aan het bestuur van Enver en aan degene over wie je heeft geklaagd. Het bestuur laat dan aan je weten of ze maatregelen neemt, en zo ja welke. Als de Klachtencommissie de klacht niet in behandeling neemt of onterecht vindt, zal zij de reden hiervan toelichten.

Wil je advies en ondersteuning bij het indienen van uw klacht? Neem dan contact op met JeugdStem, zie contactgegevens hierboven. 

Wanneer de commissie je klacht in behandeling neemt, stelt de commissie ons als jeugdhulpaanbieder in de gelegenheid om een verweerschrift in te dienen. De commissie stuurt een exemplaar van het verweerschrift naar je door. Daarna nodigt de commissie jou en ons uit voor een gezamenlijke hoorzitting. De hoorzitting vindt plaats op een maandagochtend in Rotterdam, ongeveer vier weken nadat je je klacht aan de commissie hebt gestuurd. Je kunt iemand meenemen die je bijstaat, bijvoorbeeld iemand van JeugdStem, en iemand die toehoorder is. Namens ons zijn meestal de jeugdhulpverlener en de manager aanwezig.

De klachtencommissie bestaat uit drie personen. Verder is de secretaris van de klachtencommissie bij de hoorzitting aanwezig, die een samenvattend verslag van het besprokene maakt.

Tijdens de hoorzitting kunnen de leden van de klachtencommissie vragen aan jou en aan ons stellen. Daarnaast kun je mondeling reageren op het verweerschrift. Wij kunnen daarna reageren op hetgeen jij naar voren hebt gebracht.

De commissie stuurt het verslag van de hoorzitting naar jou als klager en naar ons als de betrokken jeugdhulpaanbieder. Jij en wij kunnen reageren op dit verslag, maar er kunnen geen nieuwe punten worden toegevoegd; alleen feitelijke onjuistheden kunnen worden gecorrigeerd.

Binnen drie weken na de hoorzitting stuurt de commissie de uitspraak aan jou en aan ons. De uitspraak houdt uitsluitend in: gegrond- of ongegrondverklaring van jouw klachten. Soms doet de commissie een aanbeveling. Over de uitspraak kan niet worden gecorrespondeerd. Binnen vier weken nadat wij de uitspraak hebben ontvangen berichten wij u of en zo ja welke maatregelen wij naar aanleiding van de uitspraak nemen.

Kinderombudsman of Ombudsman
Ben je ontevreden over de uitspraak van de klachtencommissie of de reactie van ons daarop? Dan kun je terecht bij een kinderombudsman of een ombudsman voor volwassenen. Kijk hiervoor op de website van uw gemeente.

Je klacht voorleggen aan een tuchtcollege

Onze pleegzorgbegeleiders zijn volgens de landelijke geldende (wettelijke) regels ingeschreven in het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Je kunt daarom – als je ontevreden bent over het beroepsmatig handelen van je begeleider – ervoor kiezen een klacht in te dienen bij het college van toezicht van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd. Het tuchtcollege bekijkt dan aan de hand van de professionele standaarden (geldende voorschriften, beroepscode, richtlijnen en veldnormen) of de medewerker juist heeft gehandeld. Kijk voor meer informatie over het tuchtrecht op de website van het SKJ

Gerechtelijke procedure

Indien je het als pleegouder niet eens bent met de aard of de duur van een kinderbeschermingsmaatregel of de uitvoering van een ondertoezichtstelling dan kun je dit mogelijk voorleggen aan de rechter. Lees meer over procedures bij de rechter.